Όπως γνωρίζετε στον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο 4316/2014 υπάρχει το εξής άρθρο το οπoίο αφορά την απογραφή :
Άρθρο 89
Ρυθμίσεις σχετικά με την απογραφή αποθεμάτων σε επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία
Στο άρθρο 72 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167) προστίθεται παράγραφος 32 ως εξής:
«32. Ειδικά οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία και οι οποίες για τον προσδιορισμό των αποτελεσμάτων τους του οικονομικού έτους 2014 (χρήση 2013) εφάρμοσαν τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου της περίπτωσης γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 2238/1994 (Α΄ 151), δύνανται, αποκλειστικά για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος του φορολογικού έτους 2014, ως απογραφή έναρξης να λάβουν ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) των αγορών της διαχειριστικής χρήσης του 2013 και ως απογραφή λήξης το δέκα τοις εκατό (10%) των αγορών του φορολογικού έτους 2014, ανεξαρτήτως υποχρέωσης σύνταξης απογραφής εμπορεύσιμων περιουσιακών στοιχείων...».
Το ΔΣ του ΠΦΣ βρίσκεται σε συνεχή και καθημερινή επικοινωνία με τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Μαυραγάνη προκειμένου να διευκρινιστεί τι θα γίνει με το θέμα της απογραφής και για το έτος 2015.
Μάλιστα προ ολίγου ο κ. Υφυπουργός μας ενημέρωσε πως το θέμα έχει δοθεί με θετική εισήγηση από μέρους του στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και παρακαλεί όπως αναμένουμε την σχετική ανακοίνωση.
Μέχρι αυτή την ώρα (14.00 μ.μ.) δεν είχαμε καμία ενημέρωση από την ΓΓΔΕ.
Μόλις έχουμε στην διάθεσή μας την σχετική ανακοίνωση θα σας ενημερώσουμε άμεσα.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΟΥΡΑΝΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ
Με ερμηνευτική εγκύκλιο της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων παρέχονται οδηγίες εφαρμογής για τα άρθρα 1 έως 15 του νόμου 4308/2014 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, η εφαρμογή των οποίων αρχίζει από 01.01.2015 και έχουν ισχύ για όλες γενικά τις επιχειρήσεις, περιλαμβανομένων και όσων ανήκουν στο δημόσιο τομέα ή ελέγχονται από αυτόν, δεδομένου ότι αφορούν θέματα τήρησης των λογιστικών αρχείων (λογιστικών βιβλίων και στοιχείων – παραστατικών).
Η εγκύκλιος αναφέρεται επίσης σε θέματα απλοποιήσεων και απαλλαγών από την έναρξη εφαρμογής του ν. 4308/2014.
Το κείμενο της ερμηνευτικής εγκυκλίου καλύπτει με πληρότητα το σύνολο των θεμάτων που μπορεί να προκύψουν στην πράξη από την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου, με στόχο τη διευκόλυνση της ορθής εφαρμογής, τον περιορισμό του κόστους και των ερωτημάτων εκ μέρους των υποκείμενων οντοτήτων και την επίτευξη της μέγιστης δυνατής ασφάλειας δικαίου.
Ειδικότερα θέματα που θίγονται σε αυτή την ερμηνευτική συμπεριλαμβάνουν τα ακόλουθα:
1. Σε ό,τι αφορά το πεδίο εφαρμογής, διευκρινίζεται ότι, πέραν των ρητά κατονομαζόμενων περιπτώσεων οντοτήτων, υπόκειται στο νόμο και κάθε άλλη οντότητα που αποκτά εισόδημα από εμπορική δραστηριότητα, όπως άλλωστε ορίζει η φορολογική νομοθεσία (νόμος 4172/2013). Παρέχονται επίσης διευκρινίσεις για ειδικές περιπτώσεις οντοτήτων που υπόκεινται ή εξαιρούνται από την εφαρμογή του νόμου.
2. Παρέχονται οδηγίες και διευκρινίσεις για την εφαρμογή των διατάξεων περί ένταξης των υποκείμενων οντοτήτων σε κατηγορίες μεγέθους, ενώ δίνονται συγκεκριμένα και αντιπροσωπευτικά παραδείγματα για την εφαρμογή των ποσοτικών κριτηρίων μεγέθους, με ιδιαίτερη αναφορά στη μετάβαση στο νέο πλαίσιο από την 1η Ιανουαρίου 2015.
3. Παρέχονται οδηγίες και διευκρινίσεις αναφορικά με την έννοια των λογιστικών αρχείων καθώς και τις βασικές αρχές και τους κανόνες τήρησής τους, με σκοπό τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων αλλά και τη διασφάλιση της αξιοπιστίας του λογιστικού συστήματος. Ιδιαίτερα, αποσαφηνίζονται η έννοια της λογιστικής και φορολογικής βάσης των λογιστικών μεγεθών και οι διαφορές τους και παρέχονται παραδείγματα και αναλυτικές οδηγίες για τον ασφαλή προσδιορισμό του φορολογικού αποτελέσματος, ξεκινώντας από το λογιστικό αποτέλεσμα και παραθέτοντας διακεκριμένα τις προσωρινές και τις μόνιμες διαφορές μεταξύ λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος.
4. Περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος λειτουργίας του απλογραφικού λογιστικού συστήματος και αναφέρονται οι οντότητες που δύνανται να το χρησιμοποιούν, σύμφωνα με το νόμο.
5. Διευκρινίζεται η έννοια της απαίτησης του νόμου για εφαρμογή κατάλληλων δικλίδων για την παρακολούθηση των αποθεμάτων. Δίνονται παραδείγματα αξιόπιστων και τεκμηριωμένων έμμεσων τεχνικών που οι οντότητες δύνανται να χρησιμοποιούν για τον προσδιορισμό της ποσότητας των αποθεμάτων στο τέλος της περιόδου. Ιδιαίτερα, αποσαφηνίζονται περιπτώσεις στις οποίες, για διευκόλυνση των συναλλαγών, είτε δεν απαιτείται η έκδοση παραστατικού διακίνησης είτε το εν λόγω παραστατικό δύναται να υποκαθίσταται από την τήρηση άλλων αρχείων.
6. Αποσαφηνίζονται θέματα σχετικά με τα παραστατικά χονδρικής και λιανικής πώλησης. Ιδιαίτερα, παρέχονται επεξηγήσεις σχετικά με το χρόνο έκδοσης των παραστατικών πώλησης (ιδίως για συνεχιζόμενες ή επαναλαμβανόμενες πωλήσεις) και παρατίθενται συγκεκριμένα και αντιπροσωπευτικά παραδείγματα.
Πέραν της εγκυκλίου, με απόφαση της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων παρέχονται απαλλαγές από την υποχρέωση χρησιμοποίησης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (φορολογική ταμειακή μηχανή ή μηχανισμός Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.), σύμφωνα με την μέχρι σήμερα πρακτική.
Ομοίως, με απόφαση της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων συνεχίζονται οι μέχρι σήμερα απαλλαγές και απλοποιήσεις για την τήρηση λογιστικών βιβλίων και έκδοση στοιχείων για αγρότες και ορισμένες κατηγορίες πολύ μικρών οντοτήτων.
Σημειώνεται ότι βρίσκεται υπό επεξεργασία η επικαιροποίηση της ΠΟΛ.1134/2004 περί απαλλαγής από την υποχρέωση διενέργειας φυσικής απογραφής για ορισμένα επαγγέλματα, με βάση τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με προσφάτως ψηφισθείσα διάταξη (άρθρο 89 του ν. 4316/2014), ρυθμίσθηκε με ευνοϊκό τρόπο το ζήτημα της απογραφής αποθεμάτων για τη χρήση 2014 και επομένως συνεχίζεται για το 2014 η ρύθμιση περί απογραφής που ίσχυε μέχρι το 2013, ενόψει της εφαρμογής από 1η Ιανουαρίου 2015 του ν. 4308/2014.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου